![](/media/lib/88/n-mozg-c045d3190df57406542445dba858595e.jpg)
Odwrócono starzenie synaps
8 grudnia 2011, 11:58Amerykańscy naukowcy odkryli lek, który odwraca w neuronach zmiany związane ze starzeniem. Zwiększa acetylację histonów (a częściowa dekondensacja chromatyny zwiększa jej dostępność dla czynników transkrypcyjnych) i wskutek tego plastyczność synaps. To bardzo ważne, bo na poziomie komórkowym warunkuje ona dobrą pamięć.
![](/media/lib/93/n-neurony-10635367e6df98f82261c5ab9cfede67.jpg)
Jak infekcja zmniejsza zdolność do tworzenia wspomnień przestrzennych
27 stycznia 2014, 10:38Przyzakaźne zapalenie mózgu, wywołane np. wirusem grypy, upośledza zdolność do tworzenia wspomnień przestrzennych. Jak tłumaczą naukowcy z Brighton and Sussex Medical School, zjawisko to jest skutkiem spadku metabolizmu glukozy w mózgowym centrum pamięciowym (dochodzi do zaburzenia działania obwodów neuronalnych zaangażowanych w uczenie i pamięć).
![](/media/lib/248/n-ciag-procukrzycowych-zdarzen-9198272da4aac1845ae434cb62765c11.jpg)
Wystresowana cukrzyca
7 czerwca 2016, 11:14Badacze z Rice University odkryli związek między stresem a cukrzycą. Łańcuch metaboliczny rozpoczyna się od słabego hamowania, czyli problemów z kontrolą uwagową.
![](/media/lib/124/n-sol-i-pieprz-5302c90b1921e501485be64fd543ff8e.jpg)
Nadmiar soli szkodzi mózgowi i bez nadciśnienia
16 stycznia 2018, 11:17Dieta bogata w sól szkodzi mózgowi nawet wtedy, gdy (jeszcze) nie ma nadciśnienia.
![](/media/lib/420/n-jezykmozgi-872485a7361083e1688c2d3323053439.jpg)
Dzieci używają obu półkul mózgu do nauki języka. W tym tkwi ich siła
8 września 2020, 11:55Podczas gdy dorośli przetwarzają różne zadania w wyspecjalizowanych obszarach mózgu w jednej z półkul, niemowlęta i dzieci używają do tego celu obu półkul. To może być przyczyną, dla której dzieci znacznie łatwiej regenerują się po urazach mózgu niż dorośli. Autorzy najnowszych badań skupili się na języku i odkryli, że dzieci podczas przetwarzania języka mówionego używają obu półkul mózgu.
![](/media/lib/45/woda-2c4d9b2a10ba2949a92d67f8e05f88b4.jpg)
Wodny polepszacz
10 marca 2009, 11:16Dzieci, które piją przed testami czy egzaminami zwykłą wodę, wypadają aż o 1/3 lepiej od swoich rówieśników. Na razie nie wiadomo, czemu się tak dzieje, ale badacze z Uniwersytetu Wschodniego Londynu podejrzewają, że informacja przemieszcza się płynniej pomiędzy dobrze nawodnionymi neuronami (Appetite).
![Miłość](/media/lib/64/milosc-love-f863b66154033e7312bb4db321b1e785.jpg)
Zakochanie w 1/20 sekundy
20 października 2010, 20:41Zakochanie, ten najbardziej romantyczny i - zdawałoby się - ulotny stan ducha pod lupą naukowców staje się mniej tajemniczy, a bardziej naukowy. Ale czy to ostudzi czyjąkolwiek namiętność? Raczej nie.
![](/media/lib/117/n-gotowanie-na-otwartym-ogniu-b7531a2d6bee6d700b349974b318f1aa.jpg)
Gotowanie na otwartym ogniu oddziałuje na rozwój poznawczy?
4 czerwca 2012, 10:45Dotąd można było usłyszeć o wpływie regularnego gotowania na otwartym ogniu na zdrowie fizyczne, np. układ oddechowy czy odpornościowy. Teraz po raz pierwszy wykazano, że taki sposób przygotowywania jedzenia może się wiązać z nieprawidłowościami w rozwoju poznawczym dzieci: zaburzeniami pamięciowymi czy deficytami społecznymi (International Journal of Environmental Health Research).
Ślimak morski pomaga wyjaśnić i wyeliminować wpływ chemii na mózg
9 października 2014, 12:08Chemioterapia powoduje zmiany w metabolizmie i przepływie krwi przez mózg (ang. chemo brain), które mogą się utrzymywać nawet przez 10 lat. Naukowcy z Centrum Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Teksańskiego z Houston przeprowadzili badania na komórkach ślimaków morskich Aplysia californica, których mechanizmy pamięciowe przypominają te występujące u ludzi i odkryli, na czym, przynajmniej w przypadku mięczaków, polega negatywne działanie doksorubicyny. Co więcej, za pomocą eksperymentalnego leku udało się te efekty odwrócić.
![Anatomia mózgu](/media/lib/148/n-anatomia-mozg-0525d8c14f0cb3c6345b2269683771de.jpg)
Zdolności matematyczne można wytrenować
9 listopada 2016, 12:41Starsi nastolatkowie i dorośli łatwiej niż młodsi ludzie nabywają pewne nowe zdolności umysłowe związane z wnioskowaniem niewerbalnym, informują naukowcy z University College London. Oznacza to również, że zdolności takie są łatwe do nabycia i nie są stałą cechą wrodzoną